Jätteröksvampår i år

Lite varstans runt där jag bor på den skånska slätten dyker det upp vita klot ur marken. I gräsmattan här utanför, i vägkanter, hästhagar och till och med på offentliga grönytor har jag sett dem skjuta upp som svampar ur jorden. Det ÄR svampar. Jätteröksvamp.



Det verkar vara jätteröksvampår i år. Trots eller tack vare att det är så torrt.

Jätteröksvamp har ingen hatt och fot utan blir bara en enda stor rund form. Den på bilden här ovan är nog 30 cm tvärs över och väger kanske bortemot ett kilo.

Plockar man den medan den är fast och vit har man en finfin matsvamp. Jag pillar bort jord, skalar den och tärnar den. Sen kokar jag den i smör, som min mor sa. Rejält med smör och så får vattnet i svampen koka bort. Man kan ha rätt hög värme när man ser att det blir mycket vatten i pannan. När det mesta vattnet har kokat bort får man gradivs sänka värmen och puttra det hela en stund till så att den blir riktigt  genomstekt. Kanske vill man salta och peppra lite, Sen kan man äta den som tillbehör, eller stuva den och göra 70-talsfavoriten varm macka i ungen med svampstuvning och ost.

Jätteröksvampen är väldigt god, smakar lite som champinjon tycker vi.  Men framför allt känns det väldigt trevligt av naturen att skicka upp ätbara jättebollar till oss. Tack!

EDIT 2015: Jag har övergått till att lägga svampen i en torr panna och steka/koka bort vattnet först, innan smöret sätts till. Rekommenderas.

Kommentarer

Populära inlägg